Μεταφραση

Τρίτη, 17 Μαΐου 2016

Τα Smartphones «παίρνουν την κατηφόρα» των... PC

Είναι αλήθεια πως τον τελευταίο καιρό η αγορά των smartphones έχει σταματήσει να αψηφά την βαρύτητα.


Μετά από σχεδόν μια δεκαετία υπερτροφοδοτούμενων πωλήσεων, η βιομηχανία  των 423 δισ. δολαρίων δεν μπορεί πλέον να υπολογίζει στους καταναλωτές, αφού δεν αναβαθμίζουν με τους ίδιους ρυθμούς τις συσκευές τους, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο τα περιθώρια κέρδους και την σταθερή αύξηση των εσόδων που είναι εδώ και καιρό εντείνει τη ζήλια του ευρύτερου τεχνολογικού τομέα.
Τα σημάδια μιας αγοράς που αργοσβήνει φαίνονται εδώ και μήνες, αλλά έγιναν εμφανέστατα στο ευρύ κοινό μόλις τις προηγούμενες εβδομάδες όταν η Apple Inc. παρουσίασε για πρώτη φορά μέσα σε 13 χρόνια μείωση των πωλήσεών της στα αποτελέσματα του τριμήνου.

Ο διευθύνων σύμβουλος, Tim Cook, αναγνώρισε στις 26 Απριλίου ότι εννέα χρόνια μετά το δυναμικό ντεμπούτο του iPhone που ξαναμοίρασε την τράπουλα στο τεχνολογικό τραπέζι, η αγορά έχει σταματήσει να αυξάνει. Αυτό έδειξε και η πτώση του 3% στις αποστολές smartphones, που ανέφερε ακριβώς την επομένη των αποτελεσμάτων της Apple η εταιρεία ερευνών Strategy Analytics. Αξίζει να σημειωθεί πως ήταν η πρώτη μείωση που καταγράφηκε από την εκκίνησή του.

Αναλυτές το χαρακτηρίζουν αναμενόμενο. «Πόσο θα κρατούσε ακόμα το πάρτι» δήλωσε ο David Hsu, καθηγητής Διοίκησης στο Πανεπιστήμιο Wharton School της Πενσυλβανίας, που παρακολουθεί για χρόνια την αγορά.

AdTech Ad
Με τους καταναλωτές να αναβαθμίζουν τα smartphones τους όλο και πιο αραιά και τους νέους αγοραστές να μειώνονται, οι κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων μοιάζουν καταδικασμένοι να υπομείνουν την παρακμή που γνώρισαν οι κατασκευαστές των PC.

Για αυτό και η  βιομηχανία πρέπει πια να εντοπίσει, να υλοποιήσει και να εμπορευτεί την επόμενη μεγάλη ιδέα που θα πάρει τη θέση των smartphones, όπως συνέβη με το iPhone και τους όμοιούς του, όταν άρχισε η πτώση των υπολογιστών.

Μια τέτοια λύση θα μπορούσε να είναι η ανάπτυξη των έξυπνων αυτοκινήτων, των μασκών εικονικής πραγματικότητας και των λογισμικών για όλα όσα περιλαμβάνει το Internet of Things. Ωστόσο, μπορεί να χρειαστούν χρόνια μέχρι οι νέες τεχνολογίες να κυριαρχήσουν στην αγορά και στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Πριν συμβεί αυτό, η βιομηχανία θα μπορούσε να παρουσιάζεται άνευρη για αρκετά χρόνια. Ήδη, οι εταιρείες που παράγουν τσιπ για κινητά, αισθητήρες και άλλα εξαρτήματα καταγράφουν πτώση στις τριμηνιαίες πωλήσεις τους. Η Sony Corp. ανακοίνωσε ζημιές στα αποτελέσματα του α’ τριμήνου, την Πέμπτη, ενώ ιδιαίτερα χαμηλή παρουσιάστηκε και η ζήτηση για αισθητήρες εικόνας.

Η κατασκευάστρια οθονών Sharp Corp. της Ιαπωνίας, η SK Hynix Inc. στη Νότια Κορέα που κατασκευάζει τσιπ μνήμης αλλά και η Dialog Semiconductor Plc στην Ευρώπη, προμηθευτής βασικών τροφοδοτικών ενέργειας, προειδοποίησαν με τη σειρά τους για μια εμφανή εξασθένιση της ζήτησης.

Ενδεικτικό είναι άλλωστε και το γεγονός πως ήδη από την περασμένη εβδομάδα, οι μετοχές των κατασκευαστών εξαρτημάτων και τσιπ βυθίστηκαν. Το «μακελειό» συνεχίστηκε την Δευτέρα, όταν η Murata Manufacturing Company, η οποία παρέχει μια σειρά από εξαρτήματα στην Apple και σε άλλους κατασκευαστές smartphone, κατακρημνίστηκε κατά 13% στο χρηματιστηριακό ταμπλό του Τόκιο, με τις προβλέψεις των αναλυτών να κάνου λόγο για αντίστοιχη πτώση, 13%, και στα ετήσια αποτελέσματα του έτους που διανύουμε.

«Το τέλος του κύκλου της Apple είναι προ των πυλών», δήλωσε ο Neil Campling, αναλυτής της Aviate National LLP, ο οποίος αναμένει οι κατασκευαστές smartphones  να ξεκινήσουν να πιέζουν για καλύτερες τιμές τους κατασκευαστές εξαρτημάτων σε μια προσπάθεια να καλύψουν τα περιθώρια κέρδους.

Παρόλα αυτά η βιομηχανία αναφέρει ότι οι πωλήσεις των smartphones θα μπορούσαν να αναβιώσουν. Τα μεγαλοστελέχη της βιομηχανίας επισημαίνουν ότι οι περισσότεροι ιδιοκτήτες smartphones σήμερα χρησιμοποιούν παρωχημένη τεχνολογία η οποία δεν εκμεταλλεύεται τα οφέλη των δεδομένων υψηλής ταχύτητας.

Η Qualcomm Inc. επισημαίνει ότι μόνο το 16% των συσκευών μπορούν να έχουν πρόσβαση σε σύνδεση τέταρτης γενιάς, το γνωστό μας 4G. Επιπλέον ισχυρίζεται πως εξαιτίας της συχνότατης και καθημερινής χρήσης των έξυπνων τηλεφώνων σήμερα, οι καταναλωτές θα αναγκάζονται να τα αντικαθιστούν τακτικά αφού οι συσκευές θα φθείρονται πιο γρήγορα.

Τα παραπάνω όμως δεν την σταματήσει από το να προσπαθήσει να διαφοροποιηθεί και να ανοιχτεί σε νέες αγορές. Με πωλήσεις να χάνουν έδαφος- συμπεριλαμβανομένης της βουτιάς 19% του τελευταίου τριμήνου - η εταιρεία στρέφει την προσοχή της σε drones(μη επανδρωμένα αεροσκάφη) και σε έξυπνα αυτοκίνητα.

Αλλά παρόλο που οι συμπληρωματικές αυτές επιχειρήσεις θα προσθέσουν περίπου 2,5 δισ. δολάρια στις πωλήσεις του τρέχοντος έτους, θα αντιπροσωπεύουν μόλις το 11% των συνολικών εσόδων. Αυτό μερικώς εξηγεί γιατί η Qualcomm έχει χάσει το 1/4 της αξίας της κατά το παρελθόν έτος, σε σχέση με την πτώση της τάξης του 2% που καταγράφει ο κλάδος της πληροφορικής στο σύνολό του.

Από την πλευρά της, η Apple προσπαθεί να αντισταθμίσει τη μείωση των πωλήσεων του iPhone με υπηρεσίες όπως το iCloud και μουσική από το App Store. Βέβαια, παρόλο που τα περιθώρια κέρδους είναι μεγαλύτερα στις συγκεκριμένες υπηρεσίες και τα έσοδα τους αυξήθηκαν 20% στο β’ τρίμηνο, εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μόνο το 12% των συνολικών πωλήσεων.

Επιπλέον, όπως πολλές εταιρείες τεχνολογίας, η Apple στρέφει τον τελευταίο καιρό το βλέμμα της και στην αυτοκινητοβιομηχανία, όπου τα νέα χαρακτηριστικά της αυτόματης οδήγησης και τα προηγμένα συστήματα ψυχαγωγίας και πληροφόρησης δημιουργούν νέες ευκαιρίες για την πώληση εξαρτημάτων και λογισμικού τα οποία μέχρι σήμερα χρησιμοποιούνταν στα smartphones. Το κατασκευάσει η ίδια ένα αυτοοδηγούμενο αυτοκίνητο απέχει χρόνια μακριά, και ορισμένοι αναλυτές αμφιβάλλουν αν θα κυκλοφορήσει ποτέ στους δρόμους.

Σε αναζήτηση νέων λύσεων, πέρα από τα smartphones, βρίσκεται και η Samsung, παρότι οι πωλήσεις του Galaxy S παρέμειναν σταθερές σύμφωνα με τα όσο ανακοίνωσε η εταιρεία την προηγούμενη εβδομάδα. Με τους επενδυτές να εκφράζουν ανησυχίες για το επόμενο τρίμηνο, η εταιρεία φαίνεται πως επενδύει πλέον σε gadgets εικονικής πραγματικότητας και μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι του Internet of Things.

Τον Οκτώβριο, η Flextronics International Ltd., εργοστάσιο εξαρτημάτων που προμηθεύει χρόνια εξαρτήματα τηλεφώνων όπως Blackberry, Motorola και άλλα, έκανε μια ακόμα πιο διαφορετική στροφή, κλείνοντας μια συμφωνία με την αθλητική εταιρεία ένδυσης κι υπόδησης Nike. Εκτός από εξαρτήματα αυτοκινήτων, ιατρικές συσκευές και wearable συσκευές, η εταιρεία θα αρχίσει να κατασκευάζει ρούχα και παπούτσια ενσωματώνοντας τεχνολογία σε μερικά από αυτά.

Ακόμα και η πιο επιθετική διαφοροποίηση όμως, όπως αυτή της  Flextronics International Ltd, δεν είναι ικανή να προστατεύσει τις εταιρείες από την έκθεσή τους στην πτωτική αγορά των smartphones. Αξίζει να αναφερθεί πως το πρώτο τρίμηνο τα έσοδα της Texas Instruments Inc. υποχώρησαν 4,5%, παρά την αυξημένη ζήτηση εξαρτημάτων για αυτοκίνητα, τηλεφωνικά δίκτυα και βιομηχανικό εξοπλισμό. Αν συνυπολογίσει κανείς πως βασικός και μεγαλύτερος πελάτης της είναι η Apple, κατανοεί εύκολα το γιατί.

«Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ένα και μόνο πράγμα που θα αντικαταστήσει το smartphone και θα καλύψει τη ζημιά», δήλωσε ο Neil Mawston, αναλυτής της Strategy Analytics. Έτσι, οι εταιρείες πρέπει να καταπιάνονται με όλο και περισσότερα πράγματα του ευρύτερου τομέα του Internet of Things, drones, ρομπότ, wearables, έξυπνα σπίτια, αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα έξυπνα γραφεία. «Αυτό ακριβώς το κοκτέιλ είναι το επόμενο μεγάλο trend μετά τα τηλέφωνα».

Τώρα το αν θα είναι το συγκεκριμένο κοκτέιλ αρκετά δυνατό για να κρατήσει ζωντανό το πάρτι του κλάδου, οι αναλυτές διατηρούν τις επιφυλάξεις τους. Ο λόγος συνοψίζεται παρακάτω. «Εξετάζοντας το Internet of Things, πιστεύουν ότι θα υπάρξουν περίπου 5 δισ. συνδεδεμένες συσκευές το 2020, σε σύγκριση με τα σημερινά 4 δισ. smartphones.

Αλλά οι περισσότερες από αυτές τις συσκευές θα κοστίζουν από 1 με 2 δολάρια και δεν θα χρειάζονται αντικατάσταση για πέντε έως 10 χρόνια – σε σχέση με τα smartphones που κοστίζουν εκατοντάδες δολάρια και αντικαθίστανται κάθε δύο ή τρία χρόνια».