Μεταφραση

Σάββατο, 23 Ιουλίου 2016

Πώς το Pokemon Go δημιουργεί ταξιδιωτικές εμπειρίες

Μια νέα κατηγορία τουριστών, που θέτουν στο επίκεντρο την ανακάλυψη και την εξερεύνηση παρά τους ίδιους τους χαρακτήρες του παιχνιδιού, δημιουργεί η νέα, δημοφιλής εφαρμογή Pokémon Go.


Όπως αναφέρει σε άρθρο του ο καναδός συγγραφέας και επαγγελματίας management Evan McIntosh, η ψυχαγωγική αυτή εφαρμογή χρησιμοποιεί τους ίδιους ψυχολογικούς υποκινητές (νοσταλγία, αναζήτηση νέων εμπειριών, επιθυμία για πρεστίζ για να πεισθεί κάποιος να κάνει διακοπές) με τον τουρισμό για να καταφέρει να πείσει τον καταναλωτή.
Οι τουριστικές θεματικές ήταν πάντα παρούσες στο Pokémon, όπως η ανάγκη να είναι κανείς υπεύθυνος για τις επιλογές του, όμως το Pokémon Go φαίνεται να αποτελεί τμήμα μιας μεγαλύτερης κίνησης που ξεκίνησε με τις εκδοχές Black and White (Νέα Υόρκη) και συνεχίστηκε με την Sun and Moon.
Ενώ αρχικα η εφαρμογή είχε αναφορές στη χώρα καταγωγής της, πρόσφατα ενσωμάτωσε στοιχεία από τις ΗΠΑ και τη Γαλλία, που αποτελούν μεγάλους τουριστικούς προορισμούς.
Στο Pokémon Go ο χρήστης βρίσκει τους χαρακτήρες Pokémon στο φυσικό τους περιβάλλον, ζώντας σε έναν τρισδιάστατο κόσμο, περιμένοντας να τους τραβήξουν φωτογραφίες.
H εφαρμογή έχει καταφέρει να κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να ταξιδέψουν, καθώς τους προκαλεί την επιθυμία να ταξιδέψουν σε λιβάδια και βουνά και να συναντούν χαρακτήρες Pokémon, εγκαταλείποντας τη βαρετή ζωή στην πόλη. Αυτός είναι ο ορισμός του τουριστικού μάρκετινγκ.
H μεγαλύτερη δύναμη του Pokémon Go, σύμφωνα με τον Evan McIntosh, δεν είναι η μεταφορά που παιχνιδιού στο κινητό αλλά η δημιουργία εμπειριών που όλοι θα επιθυμούσαμε να ζήσουμε μετά την πρώτη επαφή μας με τον κόσμο των Pokémon.
Όπως εξηγεί, το Pokémon Go χρησιμοποιεί, με αποτελεσματικό τρόπο, σχεδόν όλες τις ψυχολογικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται στο τουριστικό μάρκετινγκ, όπως αναδείχθηκαν σε έρευνα του Πανεπιστημίου Texas A&M (Καθηγητής John Crompton, 1979) για τα κίνητρα που καθορίζουν τη διαδικασία επιλογής προορισμού από τους τουρίστες. 

Αυτά, είναι τα εξής:
1. Καινοτομία | H επιθυμία για νέες και συναρπαστικές εμπειρίες. Μπορεί να εφαρμοστεί από τουριστικούς προορισμούς μέσω μιας νέας περιπετειώδους δραστηριότητας, με ασυνήθιστο και περίεργο φαγητό, ή απλώς μέσω μιας νέας ιδέας.
Οι χρήστες του Pokémon Go αναζητούν το Pokémon στον πραγματικό κόσμο.
2. Κοινωνικοποίηση | Ήδη η εφαρμογή κάνει φίλους, αγνώστους.
Ο αρθρογράφος επέλεξε να προσελκύσει χρήστες σε μία από τις πολλές στάσεις PokéStops έξω από τον τουριστικό προορισμό του, προσελκύοντας για περιορισμένο χρόνο επιπλέον Pokémon. Μέσα σε λίγα λεπτά, 20χρονοι παίκτες κατέβηκαν στο σημείο για να συμμετάσχουν στο γεγονός του Pokémon, και έτσι είχε την ευκαιρία να γνωριστεί μαζί τους.
3. Πρεστίζ | Οι χρήστες μπορούν να αποκτήσουν πρεστίζ συμμετέχοντας στις ομάδες Mystic, Valor ή Instinct, κερδίζοντας μάχες.
4. Χρόνος με την οικογένεια | Η εφαρμογή ενισχύει τους δεσμούς με την οικογένεια, οι οποίοι διατηρούνται με συγκεκριμένες δραστηριότητες. Έτσι, οι περισσότεροι παίκτες που συνάντησε ο αρθρογράφος είναι 20 χρονών περίπου και συχνά τα παιδιά βλέπουν τις οθόνες των κινητών των γονιών τους. Το Pokémon Go γίνεται το μεταβατικό στάδιο για να μοιραστεί κανείς την αγάπη του για το Pokémon ανεξάρτητα από τη γενιά στην οποία ανήκει.
5. Απόδραση | Είναι δύσκολο να απολαύσει κανείς την εφαρμογή χωρίς να βγει από το σπίτι. Έτσι, γίνεται μια απόδραση από την καθημερινότητα. Επιπλέον, υπάρχει και εκπαιδευτικό και πολιτιστικό υπόβαθρο καθώς οι χρήστες παρακινούνται να μεταβούν σε αξιοθέατα και μνημεία.
Ο αρθρογράφος εκφράζει την αισιοδοξία του ότι το Pokémon Go θα αποτελέσει το κίνητρο για τη δημιουργία της νοοτροπίας «τουρίστας στην ίδια του την πόλη», ενθαρρύνοντας τους χρήστες να σταματούν σε τοπικές επιχειρήσεις με τα PokéStops.
6. Νοσταλγία | Ίσως είναι το πιο ελκυστικό στοιχείο του Pokémon Go, καθώς χρησιμοποιεί αποκλειστικά το 151 Pokémon, κάτι που η έρευνα περιγράφει ως παλινδρόμηση, την επιθυμία να έχει κανείς συμπεριφορά που θυμίζει με εκείνη ενός παιδιού ή να ξαναζήσει τις αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας.
Ιδίως, εάν η νοσταλγία συνδυαστεί με κάποια ειδική ατραξιόν, όπως ένα θεματικό πάρκο, τότε ενισχύεται η ελκυστικότητά της.