Μεταφραση

Κυριακή, 28 Μαΐου 2017

Η έκθεση στο φως, τόσο του ήλιου όσο και το τεχνητό, αποτελεί ασπίδα ενάντια σε διαταραχές του ύπνου αλλά και στη ψυχολογική επιβάρυνση, π.χ. λόγω στρες ή κατάθλιψης.

Σύμφωνα με τα ευρήματα ερευνητών στις ΗΠΑ, τα άτομα που εκτίθενται στο φυσικό φως ή σε έντονα φώτα σε εσωτερικούς χώρους κατά τις πρωινές, μεσημεριανές και απογευματινές ώρες απολαμβάνουν σε γενικές γραμμές καλύτερο ύπνου και εκδηλώνουν λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης και στρες.
Η έκθεση στο φως κατά τη διάρκεια της ημέρας –αλλά όχι κατά τις βραδινές και νυχτερινές ώρες– είναι απαραίτητη για να ρυθμιστεί σωστά το «βιολογικό ρολόι» του οργανισμού, ο λεγόμενος κιρκάδιος ρυθμός, αναφέρουν οι ερευνητές στη μελέτη τους, η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Sleep Health.
bigstock 179734855
Προκειμένου να διαπιστώσουν πώς επηρεάζει το φως τον ύπνο και την ψυχική κατάσταση, οι ερευνητές μελέτησαν μια ομάδα 109 υπαλλήλων γραφείου που εργάζονταν σε πέντε διαφορετικά κυβερνητικά κτίρια στις ΗΠΑ. Οι 109 συμμετέχοντες φόρεσαν μια ειδική συσκευή μέτρησης του φωτός για μία εβδομάδα το καλοκαίρι και 81 από αυτούς επανέλαβαν τη διαδικασία μέσα στον χειμώνα. Οι συμμετέχοντες κατέγραφαν επίσης τι ώρα έπεφταν για ύπνο και τι ώρα ξυπνούσαν, καθώς και τη διάθεσή τους και την ποιότητα του ύπνου τους.
Τα υψηλά επίπεδα έκθεσης στο φως το πρωί και μέχρι το απόγευμα, συγκεκριμένα από τις 8 π.μ. μέχρι και τις 5 μ.μ., συσχετίστηκαν με μεγαλύτερη ευκολία των συμμετεχόντων να αποκοιμηθούν αλλά και με λιγότερες ενοχλήσεις και διακοπές στον ύπνο μέσα στη νύχτα, λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης και λιγότερο στρες.
«Υπάρχουν πολλοί εύκολοι τρόποι να αυξήσει κανείς την έκθεσή του στο φως» δηλώνει στο πρακτορείο Reuters ο Ilia Karatsoreos, αναπληρωτής καθηγητής στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη. Ο ίδιος προτείνει στους εργαζόμενους, για παράδειγμα, να τρώνε το μεσημεριανό τους σε κάποιο εξωτερικό χώρο ή απλώς να κοιτάζουν από ένα παράθυρο ενώ εργάζονται. Επίσης, αναφέρει ότι ο φωτισμός στους εργασιακούς χώρους πρέπει να είναι επαρκής μέσα στην ημέρα, ενώ αντίθετα τις βραδινές ώρες στο σπίτι –και κυρίως πριν τον ύπνο– λιγοστός.